lördag 23 augusti 2008

Och så ännu ett sånt där roligt inlägg

Fick en kommentar från anonym som tycker jag är löjlig angående bilderna.

Tänkte att jag kunde svara på det här:

Kanske är du själv en av de personerna som tycker det är lätt att ta någon annans bilder/kollage/whatever och sedan åka lite snålskjuts på det. Fine, det får du stå för. Men jag som gjort kollaget kommer aldrig tycka att det är roligt att någon annan drar nytta på min bekostnad. Oavsett vad det handlar om.
Just i det här fallet hade jag inte tagit fotona själv, men jag hade gjort ett kollage med källhänvisning på var bilderna kom ifrån. Jag tycker inte att det är mer än rätt, oavsett var bilderna kommer ifrån, att man hänvisar till dit man tog dem. Vad har man att förlora på att skriva med det?

Sen tycker jag att hela grejen är en principsak. Det är inte olagligt att ta någon annans bilder så, så länge det inte bilderna används i ett säljande syfte.
Men om du nu, anonym, själv skulle sitta och greja med bilder ett tag och sen hitta det på nätet nån annanstans skulle du nog också önskat att det fanns en hänvisning till dig.

Nu blir det mycket skrivet här, men jag måste väl helt enkelt ta upp det här med bloggvärlden som inte är så fridfull egentligen. Man blir upprörd hit och dit och folk bråkar med varandra. Jag är inte det minsta sugen på att ha ett sånt liv i min blogg, för jag är faktiskt en ganska snäll tjej som tar min lediga tid till bloggande. Detta är ju faktiskt ett av mina intressen.

Dessutom behöver man inte vara anonym när man ska kalla mig löjlig. Det går bra att säga det i den personen man är. Jag blir inte mer eller mindre arg för vem det är som tycker att jag är löjlig, för alla har ju rätt till sin egna åsikt. Även om mig.

Problemet är säkert en piss i havet för många, men jag vet att andra bloggare som gör egna kollage och bilder tycker att det är tråkigt när deras bilder blir användna utan en hänvisning till dem. Därför tycker jag det är lika bra att ta upp detta här för att få personer som plockar bilder på nätet lite hur som helst att veta att det kan vara ledsamt för den som lagt ner arbete i det.

Jag är inte arg på någon just i skrivande stund. Inte heller på personen som tog mitt kollage. För alla kan vi göra fel. Vi är ju inte mer än människor, även vi bloggare.

Vill man ta en ännu längre pratsstund om detta kan man kontakta mig på min mail som finns i menyn till höger.

6 kommentarer:

Linda -Galleri Palla sa...

Men var var det du hittade dit collage någonstans?? Där finns kanske fler bilder som inte var den personens.. (Du kan väl maila om du inte vill skriva det i bloggen livinglinda@hotmail.com ) *nyfiken*

KRAM!

Anonym sa...

tack tack så mkt. :):)

Anonym sa...

Det är ju alltid enklast och ärligast för alla om man bara använder sina egna bilder och collage. Det är lika mycket jobb och tid för alla så ingen blir lidande.

Jag har jobbat massor med detta på vår kennelhemsida då folk till och med tog bilder på våra egna hundar och skrev ut sina hundars namn under bilderna. Det var hur trist som helst.

~Livet i byn

Anonym sa...

Tyvärr får man nog räkna med sånt här i bloggvärlden fast inte är det roligt inte. När man lägger ut privat bilden är det bättre att märka dem för jag vet att en del snott bilden på barn och sen skrivat att det är deras egna.

Skulle själv aldrig ens tänka tanken att ta några andra bilden eller collage utan att fråga.

Anonym sa...

Jag håller SÅÅÅ med dig! Undrar även det som Linda P skriver... finns det kollage från mina bilder där också...???

Hoppas att du får en fortsatt mysig helg! KRAMISEN!

Johi sa...

Klokt skrivet!