söndag 10 augusti 2008

Kokostoppar

Igår satte jag igång med bakning igen. Jag bestämde mig för att göra kokostoppar som jag och kusin pratade om häromdagen, trots att Emil inte gillar kokos speciellt mycket. Givetvis gjorde jag topparna som jag hittade i Leilas, Piece of cake, min husbibel nuförtiden. Har du den boken? Vilket är ditt favorit recept ur den?

Tur var att svärmor ringde och talade om att de var i Jönköping så de kunde komma förbi på lite fika. Jag ville ju inte sitta ensam med mina kokostoppar. Så det var riktigt skoj att de tittade in.

Här är i alla fall receptet på kokostopparna som jag gjorde:



Ingredienser
50 g smör
2 st ekologiska ägg
1 dl socker
5.5 dl kokosflingor
1 st lime, rivet skal
1 msk ljus rom


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser.

3. Låt smeten vila i 10 minuter.

4. Klicka ut smeten och forma till toppar på en plåt med bakplåtspapper.

5. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter.

6. Låt kokostopparna stelna i kylen.


Ett tips: Doppa gärna botten i choklad och låt stelna. Kokos och choklad utgör en underbar smakkombination!

Bild och recept från recept.nu

3 kommentarer:

jennys hus sa...

gott led lite gofika:-) har inte den boken men skulle vilja ha. Det verkar finnas mycket smått och gott i den. Kram/jenny

Anonym sa...

Kokostoppar är smaskens! Har dock inte testat detta recept från Leila! Fick hennes kokbok på morsdag... Men har fortfarande inte gjort något från den. Dock bläddrar jag ofta i den ;-)!! KRAMISAR!!!

Bakrecept kakor bullar recept scones bakverk sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Kokostoppar är nämligen bland de bästa bakverk jag vet. :)
Fin blogg du har förresten, Kram!
Kokostoppar cocostoppar recept