tisdag 8 september 2009

Ganska vanlig tisdag och tankar kring välling


Ikväll blev det idol och ostbågar. Men direkt efter blev det datorn, vi har nog svårt att slita oss både jag och Emil.

Barnen sover så sött nu och då får man passa på att roa sig på nätet. Viola har börjat somna samtidigt som Sigrid nu och hon skulle nog nästan kunna klara sig utan att äta under natten också. Hon äter en hel del vanlig mat nu och med god aptit. På kvällarna får hon gröt precis som Sigrid alltid fått. Vi har valt att fixa måltiderna ungefär likadant som vi gjorde med första barnet eftersom det aldrig blivit nåt krångel kring det. Många undrar när vi ska börja ge välling osv och det är något som vi aldrig kommer att börja med med någon av barnen. Jag vet att det finns delade meningar kring just det men vi har valt att inte införa en måltid som hon måste "lära sig" och sen "vänjas av med" senare. Jag tycker att det finns tillräckligt med andra grejer som behöver slutas med tids nog. Napp och blöja till exempel. Istället för välling får hon gröt, vilket är ett ganska likvärdigt mål näringsriktigt sett. Skillanden är att detta får hon vid matbordet innan läggdags och sen kan hon somna gott utan att vara beroende av att ha flaskan i närheten.


Jag har full förståelse för att alla familjer gör olika och de flesta väljer väl att ge välling till sina barn. Det är ju bekvämt om inte annat. . Vi gör på detta viset och det funkar fint för oss.


3 kommentarer:

jennys hus sa...

Jag har gjort ett inlägg på min blogg om dina fina smycken. Hoppas det är ok?
Kram/jenny

Karin hemochliv.blogg.se sa...

Klokt tänkt! Jag tycker att det är skönt att ge en flaska istället för gröt, det är smidigt helt enkelt. Men jag tycker du resonerar klokt.

Sara sa...

Vi ger inte heller välling till Edvin. När han var yngre så fick han gröt som sista måltid men sen kom det en period då han var för trött för att sitta o äta på kvällen så då prova vi välling. Det var dock ingen hit o vi såg ingen anledning till att försöka "lära" honom att äta det.. Så numera äter han inget mellan middagen vid fem och frukosten vid halv åtta. Han är helnöjd och sover bra genom hela natten.. När man läser inne på t.ex. familjeliv så verkar det som att många föräldrar tror att det är ett måste med välling - själv känns det, precis som du skriver, väldigt onödigt att vänja dem vid något som de sedan måste vänjas bort..