fredag 3 april 2009

Från en by till en annan

Idag tog jag tag i saken och gav mig ut på min första promenad här i Tenhult. För det räknas liksom inte att jag gick till tåget igår. Riktigt superväder och fågelkvitter överallt. Två hyffsat nöjda barn i vagnen.
Anledningen att jag gick ut idag var egentligen att jag skulle hämta tv-boxen som kommit till en av ortens postservice-ställen. Och för att hämta den måste jag såklart lära mig vägen till affären. Jag kände mig riktigt konstig när jag gick ut faktiskt. Typ "Här går jag som en helt ny person, OUTSIDER".
Men jag måste ändå säga det att: Det är en oerhörd skillnad på småhåla och småhåla.

Jag är uppvuxen in the metropol, även kallat Gislaved. Stället som gud glömde skulle väl andra säga. Ni vet där det finns typ lika många pizzerior som invånare och där Continental(däckfabriken) lades ner för några år sedan. Gislavedsdäcken du har under din bil produceras typ i Ungern nu för tiden. En liten industriort helt enkelt. Ganska trevligt ändå när allt kommer omkring.
Jag mellanlandade ett tag i Huskvarna. Sisådär 7 år faktiskt. Smakade på storstadslivet om man säger så. Jag gillade egentligen aldrig den här idén med att åka kollktivt när jag alltid varit van vid att ha allt inom gångavstånd.
Så det blev helt enkelt en flytt till en mindre ort. Kompromissa som det heter. Emil ville inte tillbaka till "the metropol" och jag ville inte bo kvar i storstadsmiljön. Tenhult passade perfa med avstånd till jobb och så vidare.

MEN, Gislaved och Tenhult är inte samma sak. Verkligen inte. Bönder på helt olika vis.

Jag vet inte hur många gånger under denna skrivande stund en Epa-traktor kört förbi. Det kryllar av dem!! Överallt. Har du inte en så är du helt out. Epa is the shit liksom.
Hade man kört en sån i invanrdartäta Gislaved så hade väl Mohammed garvat brallorna av sig. Där är det andra grejer som gäller.
Här undrar man var "kåvmojjen" kan tänkas ligga och i Gislaved hänger man vid klockstapeln, promillehill eller Ojojs. Ojojs är ju visserligen Gislaveds svar på "kåvmojjen", men där handlar man nattliga hamburgare till ragget man träffade på parken. Efterrätten blir oftast ett delikat slagsmål med nån från grannorten Anderstorp. Eller ännu värre, Smålandsstenar.

Så nu är det bara till att bekanta sig med nåt helt nytt. Man får väl ta seden dit man kommer. Tydligen så hälsar man på personalen på konsum. Även om de inte står i kassan. Det gör man minsann inte i Gislaved. Eller jo, när det är ens kompis som råkar jobba just den dagen.
Här ska man vara trevlig mot brevbäraren också, det var man inte i Gislaved. Eller det är rättare sagt de som är trevliga mot ortsborna. Brevbäraren hälsade oss välkomna hit. Imponerad är jag minsann.

Men en sak har nog både Gislaved och Tenhult gemensamt. Alla vet vem alla är. Är det inte en härlig trygghet? Vet du inte själv vilken färg på kallingarna du har idag så vet nog alla andra det åt dig. Och lite till.

Yes, nu känns det säkert snart som hemma det här! Välkommen att hälsa på föresten om ni har vägarna förbi, jag bjussar på kaffe och så. Behöver typ lite vänner i vardagen också. Känner ju inte en endaste här.


Ps. jag hittade hem från konsum tillslut. Genade genom moppegänget utanför ica.

11 kommentarer:

Ingrid sa...

Ha-ha det är inte lätt. Det finns en hel del epor här i ödemarken också ;0)

~Livet i byn

Mari sa...

Hahahaha! Välkommen till " min gamla hål" (10hult). Jodå, det är lite så att alla känner alla men tror att det är rätt mycket nyinflyttat nu. På gott och ont att alla känner alla. Rätt bra när barnen växer upp man får oftast veta vad de håller på med.

Tror nog det fixar sej med vagnen in i Butiken. Annars får du väl fråga dem. Du måste bara gå in där...ska nog ut på måndag för jag är ledig då, kanske ser jag Mirka på promenad....ser du en Clio som tutar är det jag som sitter i.


Kram och ha det så gott!!

Lisas inredningsblogg sa...

Haha, som du skriver, jag var helt tagen i texten! :D Epa traktorer jadu, i Hässlehåla som då är liite större än Gislaved (som jag faktiskt varit i-dock höll vi till vid stugorna och simhallen), har vi inga Epa traktorer -här körs det finbilar eller raggarbilar.. allt eller inget liksom. Haha, ja lite sådär m kallingarna har vi det också här..hade senast igår en diskussion med mig själv (får d bästa svaren då ju:) att jag nog inte vill bo kvar i hålan så länge till. Men visst är det en trygghet att alla känner alla:) Hoppas ni har lika fint väder som jag har! KRAMkramkram

Ingrid sa...

Glömde ju säga i går att jag tycker det rostfria från Maison Belle är bra. Det är som ett fett som lägger sig som en hinna och gör att det inte bildas märken lika lätt.

~Livet i byn

Emelie sa...

haha! Det är alltid lika roligt att läsa dina inlägg mirka. =) Jag hoppas att Kim och jag kanske kan hälsa på er när han kommer hem från vietnam, men man får väl se om han hinner! Annars kanske jag tar mig en tur ensam om jag vågar. haha. Man ska ju hitta med.
Under tiden tills vi ses så får ni ha det så fint i vårsolen! Kramar*

Linda sa...

Välkommen till Tenhult Mirka!
Jag kan nog garantera att ni kommer att trivas till 100%!
Dagisen är toppen och så även skolan. Och ja man hälsar på personalen på konsum o ica och ibland småpratar man även med dem haha. Livet är helt underbart i Tenhult, eller strax utanför på landet där jag och Cassie bor.
Ha det gott! / Linda

Emma sa...

Hihi kan inte annat än att känna igen mej i det du skriver, här är det också så att alla känner alla och det jag inte vet om mej själv vet någon annan istället, med både gott och ont!?=) Kommer gärna på kaffe även om vi inte bor i samma "håla"?!=) Ha det bra, kram emmsan

mirkajohanna sa...

Linda: Så roligt att du trivs! Ja ni har ju ett fint hus där ute så jag kan tänka mig att ni har det bra. Kanske springer vi på varandra nån dag nu när vi bor i samma lilla by :)

Anonym sa...

Haha klockrent skrivet =) Hoppas allt är bra och att ni kommer trivas i tenhult. =)
Kram Jessica

Linda sa...

Ja här är underbart :)
Vilket dagis ska Sigrid gå på? Kan rekommendera Gunghästen, helt underbar personal där!! Nu går ju Cassie i skolan, blir 7 nästa vecka!!!!! Tiden går hur snabbt som helst.
Vi lär säkert springa på varandra i byn, kanske kan ta en fika nån dag :)
/Linda

mirkajohanna sa...

Jag har faktiskt funderat på gunghästen. Vet du vad det finns för alternativ? För gunghästen är den enda som jag sett här omkring. Men det kanske får bli det då.. Om du rekommenderar det så :)

Jo det kan vi säkert göra! Jag är ju mammaledig för fullt så:)

Hälsa grattis till Cassie!