lördag 18 april 2009

Sött från Åhlens

Kollage med bilder från www.ahlens.se

Barnen ska såklart få lite piff i sitt nya rum också. Just nu står det mesta lite hur som helst där inne. Jag är inte inne på att förvandla rummet till nåt flickigt prinsessland, utan jag vill att det ska innehålla glada färger och leksaker. Åhlens hade några godbitar som gärna får flytta in. Jag tycker att den lilla tamburmajoren är helt underbar och dessa kaniner som funderar som sparbössa och pennställ, eller påslakanen för spjälsäng med kaniner på. Annars leker Sigrid en hel del med Emils gamla leksaker. Jag uppskattade verkligen att svärmor tog med sig en låda proppad med grejer när jag väntade Sigrid. Där fanns ju en hel del godbitar från när man var liten. Jag vet att jag själv hade en såndär klassisk brio-tax med snöre men vart den kan ha tagit vägen vet jag inte. Min mamma har nog koll på det, så mamma, om du läser detta: ta gärna med taxen hit om du hittar den!

Anledningen till att jag inte kör på nåt prinsesstema i rummet är att det inte faller mig på läppen just nu. Jag ändrar mig lätt och det kan säkert dyka upp ett sockersött virkat överkast nån gång. Många tycker ju att det är viktigt att leksakerna för barnen ska vara könsneutrala. Men för mig spelar det faktiskt ingen roll. Barnen leker som de vill enligt mig, men jag skulle väl inte i första taget köpa hem massa leksaksvapen för det tycker jag bara är onödigt. Jag kan faktiskt tycka att det här med könsneutralt gått lite väl långt, för det skadar väl inte barnen att vet att det finns skillnader mellan könen. Det viktiga är väl ändå att barnen lär sig att könen har lika värde.
Vad tycker du och hur skulle du inreda ditt/dina barns rum(även du som inte har små barn kan ju svara på vad du gillar för barnrumsinredning)?

6 kommentarer:

Sara sa...

Vi har inrett Edvins rum i glada "barnfärger". För mig känns det faktiskt viktigt att han ska få välja själv och inte bara bli påtvingad en killroll där det endast är blåa tapeter/möbler osv i temat Disney´s Cars som gäller (för såna rum har jag varit inne i många gånger). När han sen blir äldre och själv uttrycker sin önskan så kommer jag/vi givetvis inte opponera oss mot det men som ettåring så tycker jag att man ska få vara barn, inte bara kille/tjej.
Angående rummet så är väggarna målade i en grön mjuk färg, möblerna är vita och sen går hyllor, tavelramar osv i färgerna rött, grönt, gult och blått. För tillfället är sängen bäddad med rosa sängkläder vilket passar jättefint mot de gröna väggarna :)

Emma sa...

Fina grejor du hittat, kommer bli kanon:) Jag har ju inga barn än men jag skulle nog inreda efter vad som passar oavsett kön, t ex. är det en kille som gillar att leka med dockor så ska den så klart få ha dockor. Håller med dej helt och hållet i det du säger!!!

Ha det bra, kramar emmsan

Mari sa...

Ett snabbt svar: Finns bara på stan.

Kram och ha de så gott!
Ska jobba strax!

Mari sa...

Nu är det ju så att jag är född på Hendehös tid så jag inredde barn- rummen traditionellt blått till Grabben och rosa till Dottern, idag hade jag inte gjort så utan nåt mer blandat....precis som du tänkt.

Det går att ha vatten i vaserna. Skulle testat igår för att se hur det såg ut men jobbade ju en skittid så det blev kaffe i solen en stund innan jobbet.

Kram!

Karin sa...

Hur går det med den lilla?

Karin sa...

Så komiskt. Var precis inne på din sida då du skrev hos mig