torsdag 1 maj 2008

Dumlekladdkaka

Igår slängde jag ihop en lite annorlunda kladdkaka, en sån med dumle i! Shit, vad smeten var god! Kakan var god i sig också, men man orkade ju inte äta mer än en liten bit.
Emil hade inte först nån aning om att det var dumle i kakan och han trodde att jag hade haft i nån likör.

Och jag gissar väl på att jag bör dela med mig av receptet!

Dumlekladdkaka

För 6-8 personer.



Ingredienser
100 g smör
1 påse dumlekolor (120g)
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt



Smält smöret och dumlekolorna i en gryta. Vispa ägg och socker. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min. Om du inte vill ha den så lös kan du med fördel göra den dagen innan eller att den får kallna helt.
Servera med lättvispad grädde.


(Jag hade i närmre 180g dumle i min kaka och minskade på sockret till 2dl. Jag skulle föreslå att man minksar kakaomängden till 3 msk.)

Inga kommentarer: