tisdag 2 oktober 2007

Kycklingsallad

Får väl ursäkta att jag är kass på att uppdatera här. Men jag borde väl finna lite tid att skriva mer nu när jag är sjukskriven några dagar.

Som kompensation kommer mitt alldeles egna recept på kycklinsallad. Måtten är ungefärliga:

  • Kycklinfilé
  • Chilisås
  • Vitlöksklyfta/or
  • Soya
  • Salt
  • Peppar
  • Citron
  • Fusilli(spiralpasta, själv har jag alltid buitonis flerfärgade)
  • Gurka
  • Tomat
  • Paprika
  • Fetaost(den med ett får på förpackningen är godast)
  • Majs
  • Rödlök
Koka pastan och skölj den sedan i kallt vatten och häll på lite olja, släng även på lite salladskrydda(typ dressingmix) om det finns.
Dela kycklingen i mindre bitar och stek först den hackade vitlöken i lite matfett. Släng i kycklingen och krydda med chililsås, citron, soya, salt och peppar efter smak.
Blanda i kycklingen och pastan med skurna grönsakerna i en skål. För att det ska bli mindre vattningt i salladen brukar jag dela gurkan på längden och gröpa ur kärn-geggan i mitten med en sked. Det smakar ju ändå ingenting.

Till dressing är det gott med lite (lätt)creme-fraishe blandat med vitlök, salt och örtkryddor.

Inga kommentarer: